غذاء الرسول صلى الله عليه وسلم للدكتور عبد الباسط السيد الجزء الثاني

ام عبد الجواد

عضو جديد
غذاء الرسول صلى الله عليه وسلم للدكتور عبد الباسط السيد الجزء الثاني



غذاء الرسول صلى الله عليه وسلم للدكتور عبد الباسط السيد الجزء الثاني

-​
التمر والوقاية من السم والحسدأحمد منصور: دكتور، كان هذا كما قلت فطور الرسول صلى الله عليه وسلم.

د. عبد الباسط محمد سيد: كان هذا فطار رسول الله صلى الله عليهوسلم.

أحمد منصور: عليه الصلاة والسلام.




د. عبد الباسط محمد سيد: ثم يتكئ، رسول الله كان بعد صلاة الفجر مباشرة كان له العبادة المهجورةاللي هي التفكر، وبعد هذا التفكر يعني في عجالة كده بعد التفكر وبعد صلاة الضحىيذهب ويأخذ سبع تمرات عجوة موجودة في كوب من اللبن.

أحمد منصور: سبع تمراتمن العجوة.

د. عبد الباسط محمد سيد: أيوه.

أحمد منصور: يعني من نوع خاص من التمر يعني؟د. عبد الباسط محمد سيد: لأ، هو يعني التمر العجوة، اللي هو التمر اللي..

أحمد منصور: اللين يعني، نعم.

د. عبد الباسط محمدسيد: موضوعة في كوب من اللبن، منقوعة يعني عملية نقع، ورسول الله -صلى الله عليهوسلم- كان يقول: "عليكم بأبوال البقر فإنها ترب من كل الشجر".

أحمد منصور: يعني أيه؟د. عبد الباسط محمد سيد: يعني تأكل من كل الشجر، وبتأتيك بخلاصةما موجود في الشجر كله وتحطه لك في اللبن، وبعد كده التمر نفسه العجوة.

أحمدمنصور: لأ، إحنا عايزين نعرف إشمعنى سبعة مش عشرة مش خمسة أو أقل.

د. عبدالباسط محمد سيد: هو رسول الله -صلى الله عليه وسلم- بهدي النبوة بنور النبوة حددجرعات محددة، لأنه في حديثه اللي رواه أبو نعيم ورواه أبو داود، ورواه الحاكم،ورواه الإمام الترمذي، ورُوي في الإمام الذهبي للطب النبوي، قال: "من تصبح بسبعثمرات عجوة لا يصيبه في هذا اليوم سم ولا سحر".

أحمد منصور: طب سم نفهمها،يعني ممكن.

د. عبد الباسط محمد سيد: هو السم تم عليه تجريب علمي، بمعنى إنهمعروف إن السم الداخلي فيه إنزيم في الكبد مسؤول عنه.

أحمد منصور: التسممالداخلي الذي يصيب الجسد.

د. عبد الباسط محمد سيد: التسمم الداخلي آه،والكبد بيقوم بعملية مضادات السموم، ولما يبقى فيه سموم داخلية الإنزيم ده بيرتفع،ولذلك لما بتجيب تلقى الإنزيم ده مرتفع، وتدي سبع تمرات عجوة لمدة شهر يومياً سبعتمرات عجوة، تجد إن الإنزيم ده ابتدأ يهبط ويخش في الوضع الطبيعي.

أحمدمنصور: عجيب!!

د. عبد الباسط محمد سيد: ومن الغريب، لأن ممكن تعتبر إن حضرتكده علاج يعني، لأن العلاج يعني ممكن علاجه، وبعدين ثم نعود مرة ثانية إلى الجرعات،لو تتبعت الحالة لمدة سنة بعد كده تجد الإنزيم لا يرتفع.

أحمد منصور: يعنيأصبح وقاية.

د. عبد الباسط محمد سيد: شفاء، ثم وقاية، ولذلك هو لما أكل رسول -الله صلى الله عليه وسلم من شاة خيبر اللي كانت مسمومة.

أحمد منصور: أيوه،اللي كان كتفها مسمومة.

د. عبد الباسط محمد سيد: أيوه، وطبعاً الكتف كلِّمه،وربنا أنطق الكتف، كان متصبح بسبع تمرات عجوة النبي صلى الله عليهوسلم.

أحمد منصور: عليه الصلاة والسلام.

د. عبد الباسط محمد سيد: فلميصبه في هذا الوقت سم، وإنما السم جه واتحوش تحت الجلد يعني دخل في الدهون تحتالجلد، ولذلك احتجم رسول الله -صلى الله عليه وسلم- من مكان تخزين هذا الدهن تحتالجلد.

أحمد منصور: لكن السم.. السم العالي حتى هذه...

د. عبد الباسطمحمد سيد: مهما كان سماً قراء يعني حتى ولو كان يعني جربت اللي بيأخذ شهر، يعنيخلينا نقول شهر رمضان.

أحمد منصور: لو فيه.. لو فيه نتائج علمية معينة ممكننستشهد بها.

د. عبد الباسط محمد سيد: هأقول لحضرتك حاجة، هو ظاهرة.. الجمعيةالبريطانية اللي هي قايمة على ظاهرة (التليباثي) الاستجلاء البصري أو الاستجلاءالسمعي أو اللي بيسموها التخاطر عن بعد، يعني أي تسمية من هذه التسميات، اللي هيظاهرة التليباثي، بحثوا في هذا الحديث بحث مستفيض، وبجانب الدراسات اللي تمت فيجامعة الملك عبد العزيز، وتمت موجودة عندنا هنا في القاهرة، وكانت الدراسات كلهاالحقيقة مافيش أي drop يعني مافيش أي تعارض في النتائج، كلها نتائج..

أحمدمنصور: على البشر تمت؟د. عبد الباسط محمد سيد: تمت على البشر لأسباب، لأنهاعجوة يعني حاجات edible حاجات بتتاكل، فلما تمت بهذه الوسيلة، وثبت إن هي بتعالجالسم تماماً فوجد الناس اللي معرضين للتسمم يعني الناس اللي بيشتغلوا فيرصاص.

أحمد منصور: صح.

د. عبد الباسط محمد سيد: بيشتغلوا في بطاريات،مشكلة الكادميام، لأن الكادميام مشكلة كبيرة..مشكلة..

أحمد منصور: أيهالكادميام؟د. عبد الباسط محمد سيد: إحدى العناصر الثقيلة اللي هي تسممهابيؤدي إلى الفشل الكلوي، ويؤدي إلى مشاكل كبيرة جداً.

أحمد منصور: يعنيالناس اللي بتشتغل في المصانع الكيماويات وكل هذه..


د. عبد الباسط محمدسيد: أيوه، لو خد سبع تمرات عجوة لا يمكن دايماً هتلقى detoxication أو مضاداتالسموم في الكبد تلقاها سليمة.

أحمد منصور: عملتم أبحاث على هؤلاءالناس؟د. عبد الباسط محمد سيد: حضرتك مش إحنا بس، إحنا وظاهرة التليباثيفيه حوالي 120 بحث منشورين، ومنهم الراجل اليهودي اللي اسمه (جولدمان) نشر بحث عنسبع تمرات عجوة، وجولدمان..

أحمد منصور: وثبت إن كل الناس اللي بيشتغلوا في المصانع والأشياء اللي.. أجري عليهم البحث واللي عُرضة للسموم؟د. عبدالباسط محمد سيد: حتى لو كان بيعمل في مصانع لها معادن ثقيلة، زي التسمم بالرصاصومصانع البطاريات ومصانع الطباعة، لو تصبَّح بسبع تمرات عجوة بتعمل Claition يعنيحضرتك بتخش المعادن الثقيلة وتعمل لها مركبات مخلبية، مخلب ويداري هذا المخلب،ويوديه تحت الجلد.
أحمد منصور: يا سلام.

د. عبد الباسط محمد سيد: يوديه تحت الجلد، بالإضافة إن جزء يذيبه وينزله في البراز، وجزء يذيبه وينزله فيالبول، ودي عملية detoxication اللي بتتم أو عملية مضادات السموم اللي بتتم من تمرالعجوة، ولذلك رسول -الله صلى الله عليه وسلم- يقول..

أحمد منصور: عليهالصلاة والسلام.

د. عبد الباسط محمد سيد: فيما رواه الترمذي في سنن الترمذيالحديث: "العجوة من الجنة، وفيها شفاء من السم".

أحمد منصور: أي عجوة، مشلازم الناس بتقول لك عجوة المدينة..

د. عبد الباسط محمد سيد: هو عجوةالمدينة لها يعني خصوصية محددة، حتى تراب المدينة له خصوصية محددة، "وإن في بلحالعالية لترياق".

أحمد منصور: يا سلام.

د. عبد الباسط محمد سيد: يعنيهواء، وكلمة ترياق، يعني حضرتك لها المعنى الشامل الكامل، إنما..

أحمدمنصور: بس بيبيعوه غالي يا دكتور، هم بيسمعوا الأحاديث دي ويبيعوه غاليجداً.

د. عبد الباسط محمد سيد: معلش هو إنه ترياق لهم أن يبيعوه غالي، لأنيعني أهل المدينة دول..


أحمد منصور: لكن إحنا نقدر نقول بشكلعام..
د. عبد الباسط محمد سيد: العجوة، لأن رسول الله أطلقها.

أحمدمنصور: عليه الصلاة والسلام.

د. عبد الباسط محمد سيد: ضحكت، يعني شوف حضرتك "إن العجوة من الجنة، وفيها شفاء من السم".
أحمد منصور: فيه شقين في هذاالحديث.

د. عبد الباسط محمد سيد: أيوه.

أحمد منصور: الشق الأولانياللي هو من السم.

د. عبد الباسط محمد سيد: السم.

أحمد منصور: طبالسحر؟د. عبد الباسط محمد سيد: السحر بقى إحنا يعني حاجة غير ملموسةبالنسبة لنا.

أحمد منصور: بالضبط.

د. عبد الباسط محمد سيد: فجت ظاهرةالتليباثي عملوا حاجة شغلانة غريبة جداً، أولاً: هم ظاهرة.. بتوع ظاهرة التليباثيأو الاستجلاء البصري أو الاستجلاء السمعي.

أحمد منصور: دول علماءبريطانيين.

د. عبد الباسط محمد سيد: أيوه، وأساساً الجمعية ديلها..

أحمد منصور: أبحاثهم منشورة وكل شيء.

د. عبد الباسط محمد سيد: أبحاثهم بتنشر، وهي جمعية نشطة جداً، ولها دورية ثابتة، دورية ثابتة بتطلع كل ستشهور..

أحمد منصور: اسمها أيه دوريتهم؟د. عبد الباسط محمد سيد: الدورية اسمها "تليباثي" برضو، وبتنشر أبحاث علمية وبتجنح أحياناً إلى الروحانياتشوية، يعني إنه إزاي إنسان يخاطب إنسان أو يدخل في روعه من بعيد، وللعلم هو واخدينسيدنا الإمام عمر بن الخطاب واخدينه الـ Poineer بتاعهم أو الرائدبتاعهم.

أحمد منصور: رغم إنهم مش مسلمين.

د. عبد الباسط محمد سيد: رغم إنهم مش مسلمين، لأنه ثبت لديهم في التاريخ أنه تم لديه استجلاءبصري..

أحمد منصور: يا سارية الجبل.


د. عبد الباسط محمد سيد: ياسارية الجبل، استجلاء بصري، ثم تبعه استجلاء سمعي، فبيقول لك إن تمت فيالاثنين.

أحمد منصور: يا سلام.

د. عبد الباسط محمد سيد: وهم لحددلوقتي مش قادرين يعملوها في الاثنين بيعملوهم واحدة، يعني إما استجلاء سمعي يا إمااستجلاء بصري، حسب ما يقولون يعني، والله أعلم.

بناءً عليه هم وجدوا إن تمرالعجوة نواتج هضمه يُعطي خط طيفٍ لونه أزرق.

أحمد منصور: بيعطيه فين هذاالخط؟د. عبد الباسط محمد سيد: يعطي في الجسم كله، يعني أنت حضرتك لوجبت..

أحمد منصور: لا يُرى طبعاً.

د. عبد الباسط محمد سيد: لا يُرىطبعاً، هو لأ، إحنا ممكن نعمل له أيه؟ يعني في البحوث العلمية لما تجيب بلح العجوةوتهضمه بره، يعني تعمل له هضم بره في الأنبوبة، وتيجي تشوف طيفه خط طيف بالأجهزةتلقى فعلاً خط طيف لونه أزرق، ويستمر اللون الأزرق لمدة 12 ساعة.

أحمدمنصور: عجيب.

د. عبد الباسط محمد سيد: وهم اللي قالوا هذا الكلام، وقالوا إنالعين اللي بتحسد، لأن العين اللي بتحسد دي معناها أيه؟ الحسد ليس تغيراً في طبيعةالأشياء، لأنه حتى لما جه في القرآن عندنا، وقال (سَحَرُوا أَعْيُنَ النَّاسِوَاسْتَرْهَبُوَهُمْ وَجَاءُوا بِسِحْرٍ عَظِيمٍ) وقالوا على سيدنا موسى: (فَإِذَاحِبَالُهُمْ وَعِصِيُّهُمْ يُخَيَّلُ إِلَيْهِ...).

أحمد منصور: (أَنَّهَاتَسْعَى).

د. عبد الباسط محمد سيد: (مِن سِحْرِهِمْ أَنَّهَا تَسْعَى) يبقىهي ما كانتش بتسعى، يبقى هي تغيير.

أحمد منصور: بيسحروا أعينالناس.

د. عبد الباسط محمد سيد: فوجد إن العين التي تسحر والقدرة السحريةيبطلها أو تمتص كل الألوان ماعدا اللون الأزرق.


أحمدمنصور: دكتور، كنت في حديث العجوة، وأثبتَّ أو تطرقت إلى الإثبات العلمي فيما يتعلقبالشفاء من السم.
د. عبد الباسط محمد سيد: بالسحر.. والسحر..

أحمدمنصور: والسحر، بقي قضية السحر، وقلت إن سبع تمرات تصيب الإنسان بهالة زرقاء لمدة 12 ساعة.

د. عبد الباسط محمد سيد: أيوه بتدي خط طيف لونه أزرق لمدة 12ساعة.
أحمد منصور: هو كده فيه ناس بيحطوا خرزة زرقا.

د. عبد الباسطمحمد سيد: هو طبعاً إحنا..

أحمد منصور: فعلاً دي علمياً صحيحة؟د. عبد الباسط محمد سيد: لأ هي إحنا.. يعني إحنا نُهينا في الإسلام عن استخدامالتمائم، لكن لنا تمائم جابها رسول الله -صلى الله عليه وسلم- داخلية.



أحمد منصور: عليه الصلاة والسلام.

د. عبد الباسطمحمد سيد: ما هي دي التميمة الداخلية، اللي هي سبع تمرات، اللي هي بتعمل الخط طيفلونه أزرق يقي الإنسان من الحسد، ويقيه من السحر، وظهرت..

أحمد منصور: وفعلاً العين لا تستطيع اختراق اللون الأزرق.
د. عبد الباسط محمد سيد: لاتستطيع.

أحمد منصور: العين الحاسدة يعني.

د. عبد الباسط محمد سيد: العين الحاسدة والعين الساحرة، يعني حتى السحر، وعندما يأتوا بسحر عظيم لا يستطيعأن يسحر عين الإنسان اللي هو..

أحمد منصور: كل ده بفضل سبع تمرات؟د. عبد الباسط محمد سيد: أيوه.

أحمد منصور: سبحان الله!!

د. عبد الباسطمحمد سيد: لأن سبع تمرات دول مع كباية اللبن بيدوك 800 كيلو سعر كبير، يعني يدوكوجبة غذائية.

أحمد منصور: مع اللبن.

د. عبد الباسط محمد سيد: أيوه.

أحمد منصور: مع اللبن.
د. عبد الباسط محمد سيد: كاملة متكاملة،ولذلك كان..

أحمد منصور: مش شرط إنه يبقى لبن بعير أو لبن..؟د. عبدالباسط محمد سيد: لأ، لبن البعير ده حاجة ثاني، لبن البعير حاجة ثاني خالص، لأنرسول الله -صلى الله عليه وسلم- قال في ألبان الإبل يعني تكلم عنها أنها شفاء منالاستسقاء.

أحمد منصور: سبحان الله.
د. عبد الباسط محمد سيد: آه،شفاء من الاستسقاء.

أحمد منصور: طيب لنبق في إطار هذا الموضوع.

د. عبد الباسط محمد سيد: فحضرتك هو بياخد سبع.

أحمد منصور: إحنا الآن بنتكلم فيأسس الغذاء التي وضعها رسول الله صلى الله عليه وسلم.

د. عبد الباسط محمدسيد: رسول الله صلى الله عليه وسلم، يبقى الأساس الثاني إنه بيأخذ سبع تمراتبكوباية لبن، يأخذهم بعد صلاة الضحى.

أحمد منصور: للوقاية منالسحر.

د. عبد الباسط محمد سيد: والسُّم وفي الوقت نفسه غذاء.

أحمدمنصور: وفي الوقت نفسه غذاء.

د. عبد الباسط محمد سيد: لأنها غذاء كاملمتكامل من حيث احتواؤه على الكربوهيدريت والبروتين والدهون والأملاح المعدنيةوالفيتامينات.

أحمد منصور: كل ده متكامل في هذه الوجبة.

أحمد منصور: كله متكامل في هذه الوجبة، خلاص بقى مش عايزين إحنا ثاني بقى، مافيش.. رسول اللهبعد صلاة العصر يأخذ من..

أحمد منصور: مافيش.. مافيش حاجة ثانية؟د. عبد الباسط محمد سيد: لأ، مافيش حاجة ثانية.

أحمد منصور: يعني الآن بعدالفجر شراب العسل.

د. عبد الباسط محمد سيد: شراب العسل.

أحمد منصور: على الضحى.

د. عبد الباسط محمد سيد: على الضحى سبع تمرات بكوباللبن.
أحمد منصور: إلى العصر.
 
رد: غذاء الرسول صلى الله عليه وسلم للدكتور عبد الباسط السيد الجزء الثاني

رد: غذاء الرسول صلى الله عليه وسلم للدكتور عبد الباسط السيد الجزء الثاني

يعطيك العافيه ام عبد الجواد
 
رد: غذاء الرسول صلى الله عليه وسلم للدكتور عبد الباسط السيد الجزء الثاني

رد: غذاء الرسول صلى الله عليه وسلم للدكتور عبد الباسط السيد الجزء الثاني

جزاك الله عنا خيرا
 
رد: غذاء الرسول صلى الله عليه وسلم للدكتور عبد الباسط السيد الجزء الثاني

رد: غذاء الرسول صلى الله عليه وسلم للدكتور عبد الباسط السيد الجزء الثاني

جزاك الله خيرا
 
رد: غذاء الرسول صلى الله عليه وسلم للدكتور عبد الباسط السيد الجزء الثاني

رد: غذاء الرسول صلى الله عليه وسلم للدكتور عبد الباسط السيد الجزء الثاني

69a5882761.bmp
 
رد: غذاء الرسول صلى الله عليه وسلم للدكتور عبد الباسط السيد الجزء الثاني

رد: غذاء الرسول صلى الله عليه وسلم للدكتور عبد الباسط السيد الجزء الثاني

[align=center]
شكرآ خيتوو
image444.gif

[/align]
 

Users Who Are Viewing This Thread (Total: 0, Members: 0, Guests: 0)

Who Read This Thread (Total Members: 1)

عودة
أعلى